Kategorie článků

3 minutes reading time (620 words)

Virtuální realita v architektonické praxi III.

Kontrola projektu a spolupráce

Ve srovnání se softwarem na kontrolu návrhu jako je Navisworks nebo Tekla BIMsight jsou podobné nástroje pro virtuální realitu ještě v plenkách. To platí zvláště u virtuální reality, která pracuje přes herní enginy a kde se tudíž klade důraz na vzhled projektu spíše než řešení praktických problémů návrhu a konstrukce.

Ale změna už je na cestě. Zatímco většina herních enginů odstraní metadata, která jsou nutná pro BIM procesy, Autodesk Stingray při přenosu návrhu z Revitu data nejen zachová, ale navíc dovolí uživatelům, aby si prohlédli informace o každém objektu.

VR Beginners Guide 10

Revizto, specializovaný nástroj pro převádění CAD modelů do 3D prostředí, disponuje podobnými funkcemi. Ve VR módu si mohou uživatelé po kliknutí na objekt zjistit relevantní informace, včetně metadat.

Nebo si mohou vybrat objekt ze seznamu a přesunout se tam, kde se ve VR modelu objekt nachází. Revizto má také výtečné nástroje ke sledování problémů, které ale zatím ve VR nejsou dostupné. Bylo by zajímavé vidět, jestli se objeví i ve virtuálním světě.

IrisVR Prospect také zachová BIM data při importu modelů z Revitu, i když vývojáři zatím nepřišli s nástroji, které by umožnily s daty pracovat.

Přístup k BIM datům vně VR by představoval obrovskou výhodu. Připomínky k návrhu by se ihned přenesly do BIM modelu a modely by mohly být zobrazeny tematicky, barevně odděleny podle použitého materiálu, velikosti, stavu výstavby nebo dostupnosti v dodavatelském řetězci.

IrisVR Prospect nabízí základní možnost tvorby připomínek, kdy uživatelé kreslí v prostoru pomocí ovladačů HTC Vive. Tyto funkce se jistě postupným zavedením VR do praxe ještě rozvinou.

Přestože autor článku nevidí důvod pro VR BIM aplikaci se vším všudy (už jen kvůli zdravotním a bezpečnostním rizikům v případě dlouhodobého užívání headsetů), očekává, že se objeví alespoň základní nástroje. Velice nápomocné by například bylo, kdyby bylo možné měnit rozměry místnosti nebo výšku stropu pouhým pohybem ruky nebo ovladače a nemuset neustále přepínat mezi BIM a VR módy.

Headsety pro virtuální realitu mají jeden problém: jsou zaměřeny na jednotlivce. Kontrola projektu je oproti tomu něco, co se nejlépe provádí v týmu.

I v případě, kdy by si každý účastník nasadil helmu a okupoval ten samý model, bez očního kontaktu a možnosti pozorovat výraz a řeč těla je komunikace ochuzena o důležité aspekty a je tím pádem méně efektivní – stejně jako například hovor přes Skype bude vždy až na druhém místě po meetingu tváří v tvář.

WorldWiz investuje do VR s možností spolupráce mezi uživateli za použití avatarů, kteří na sebe mohou reagovat. Při rozhodování o návrhu mohou účastníci zvýraznit různé aspekty návrhu pohybem své virtuální ruky nebo ukazovat laserovým ukazovátkem na vybrané objekty. Nespornou výhodou schopnosti vidět vaše kolegy je také to, že do sebe fyzicky nenarazíte (pokud nechcete).

Účastníci se samozřejmě nemusí nacházet na stejném místě. V jednom virtuálním prostředí by se klidně mohl sejít architekt z Brna, statik z Plzně a specialista na fasády z Košic.     

Virtuální realita nemusí znamenat, že si uživatelé nasadí headset a odříznou se tak od reality. Například společnost Soluis přišla s přenosnou „kopulí,“ do níž promítá obraz s tak vysokým rozlišením, že VR helmy není třeba. Využití najde například během revize návrhu v BIM nebo pro interaktivní práci s 3D modelem. Provozovatel hotelů Radisson například využil Soluis při tvorbě nové generace hotelových interiérů. Promítací kopule stojí v přepočtu kolem 3 000 000 Kč, ale můžete si ji i dlouhodobě nebo krátkodobě pronajmout.

Také další společnosti, jako je WorldViz a Virtalis, se specializují ve virtuální realitě promítané na zeď nebo v tzv. „jeskyních,“ která za pomoci 3D brýlí slibuje zážitek v poměru 1:1. Umíme si představit, že HoloLens od Microsoftu, které propojují fyzickou a virtuální realitu, najdou v blízké budoucnosti využití na staveništi, kde si účastníci projektu promítnou hologram 3D BIM modelu přímo na místě. S použitím rozšířené reality bude možné vidět hotovou budovu na místě, kde se teprve staví.

Autor: Greg Corke

Zdroj: Virtual reality for architecture: a beginner's guide

Virtuální realita v architektonické praxi IV.
Virtuální realita v architektonické praxi II.

Související Články

Autodesk

Tento web používá k poskytování služeb, marketingovým účelům a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním a používáním souborů cookies.